Zakres badań technicznych

1. Zakres badań technicznych, które przeprowadza Jednostka Certyfikująca Signal Cert dla wszystkich typów badanych urządzeń:

1) badanie zgodności z wymaganiami określonymi we właściwościach, dla danego typu urządzeń, specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych;

2) przeprowadzenie oraz analiza wyników prób eksploatacyjnych;

3) badania interfejsów z przewidzianymi do zabudowy urządzeniami powiązanymi, dla których wymagane jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu.

2. Zakres badań technicznych dla określonych typów urządzeń obejmuje dodatkowo:

1) dla stacyjnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń blokady liniowej, urządzeń kontroli niezajętości torów i rozjazdów, systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych, sygnalizatora kolejowego, urządzeń oddziaływania tor-pojazd, systemu automatycznego prowadzenia pociągu, systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym, systemu urządzeń sterowania rozrządem, w tym hamulca torowego:

a) badanie funkcjonalne w warunkach normalnych;

b) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania uszkodzeń wraz z oceną zdolności pozostawania w stanie bezpiecznym, przy zmiennych wartościach parametrów napiecia, prądu i częstotliwości;

c) badania funkcjonalne w warunkach oddziaływania czynników zewnętrznych:

      • badania klimatyczne,
      • badania na oddziaływania mechaniczne,
      • badania na oddziaływania elektryczne, w tym kompatybilności elektromagnetycznej,
      • ocenę zabezpieczenia przed nieautoryzowanym dostępem,
      • badanie wytrzymałościowe.

2) dla urządzeń łączności przewodowej i bezprzewodowej oraz rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu
kolejowego badanie zgodności z warunkami technicznymi, w tym badanie:

a) funkcjonalne i niezawodnościowe,
b) kompatybilności elektromagnetycznej,
c) środowiskowe.

3) dla dławika torowego:

a) oględziny i sprawdzenie zgodności z dokumentacją techniczną,
b) sprawdzenie indukcyjności i impedancji,
c) sprawdzenie impedancji izolacji,
d) sprawdzenie wytrzymałości elektrycznej izolacji,
e) sprawdzenie odporności na wibracje,
f) sprawdzenie odporności na przepływ prądu zwarciowego;

4) dla linek dławikowych:

a) oględziny i sprawdzenie zgodności z dokumentacją techniczną,
b) sprawdzenie rezystancji izolacji,
c) sprawdzenie wytrzymałości elektrycznej izolacji,
d) sprawdzenie temperatury nagrzewania,
e) sprawdzenie odporności powłoki izolacyjnej na temperaturę,
f) sprawdzenie odporności na korozję – wpływ mgły solnej;

5) dla wyłącznika szybkiego:

a) oględziny i sprawdzenie zgodności z dokumentacją techniczną,
b) pomiary rezystancji izolacji,
c) sprawdzenie działania mechanicznego,
d) sprawdzenie wytrzymałości dielektrycznej izolacji,
e) próbę nagrzewania,
f) sprawdzenie nastaw wyzwalaczy,
g) badanie wytrzymałości elektrycznej,
h) badanie wytrzymałości mechanicznej,
i) badanie łączalności prądów zwarciowych,
j) sprawdzenie charakterystyki zwarciowej,
k) wyznaczenie wartości prądów krytycznych,
l) wyznaczenie czasu wyłączania prądów krytycznych;

6) dla sieci jezdnej:

a) badania statyczne z konstrukcjami wsporczymi polegające na sprawdzeniu zgodności parametrów z wymagania
mi technicznymi, w tym:
– zawieszenia przewodów jezdnych, ich wysokości, pochylenia oraz odsuwu od osi toru,
– parametrów geometrycznych sieci jezdnej,
– naciągu przewodów jezdnych i lin nośnych w różnych warunkach atmosferycznych, z uwzględnieniem zmian
temperatury i oblodzenia,
b) badania dynamiczne, w tym:
– uniesienia przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej dopuszczalnej prędkości jazdy na
linii kolejowej,
– sprawdzenie współpracy odbieraka prądu z siecią jezdną, w szczególności czasu trwania przerw stykowych
i zmienności wartości siły stykowej oraz w warunkach oszronienia i oblodzenia przewodu jezdnego,
– pomiar odsuwu przewodów jezdnych w czasie jazdy pojazdów kolejowych,
– sprawdzenie wartości prędkości krytycznej,
– badanie przemieszczeń i przyspieszeń ślizgacza pod wpływem ruchu pojazdu trakcyjnego;

7) dla trzeciej szyny w metrze sprawdzenie zgodności jej parametrów z wymaganiami technicznymi, dotyczącymi
w szczególności:

a) parametrów geometrycznych trzeciej szyny,
b) współpracy odbieraka prądu z trzecią szyną,
c) układu mocowania,
d) oceny skuteczności ochrony przeciwporażeniowej;

8) dla systemu sieci powrotnej:

a) ocenę jednostkowej konduktancji przejścia pomiędzy szynami a ziemią,
b) ocenę wytrzymałości układów mocowania,
c) ocenę skuteczności ochrony przeciwporażeniowej,
d) ocenę skuteczności ochrony taboru oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym przeciw wyładowaniom atmo-
sferycznym.