O nas
Signal Cert Sp. z o.o. zajmuje się szeroko pojętą certyfikacją i badaniem urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W ramach tych działalności zostały powołane:
- Jednostka Certyfikująca Signal Cert – prowadząca działalność zgodnie z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17065. Jednostka posiada liczne uprawnienia nadane przez Polskie Centrum Akredytacji (PCA), Urząd Transportu Kolejowego (UTK) oraz Komisję Europejską tj.:
- akredytacja PCA o numerze AC 194 obejmująca swoim zakresem przeprowadzanie niezależnych ocen bezpieczeństwa (ISA), prowadzenie certyfikacji typu i z typem urządzeń wchodzących w skład podsystemu sterowanie oraz energia, a także weryfikację WE podsystemów: sterowanie - urządzenia przytorowe, energia oraz infrastruktura;
- status jednostki organizacyjnej nadany przez Prezesa UTK uprawniający do wykonywania badań technicznych koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, stwierdzania zgodności z typem oraz wydawania certyfikatów zgodności typu i certyfikatów zgodności z typem w zakresie urządzeń wchodzących w skład podsystemu sterowanie oraz energia;
- status jednostki wyznaczonej w zakresie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej, nadany przez Prezesa UTK, uprawniający do prowadzenia weryfikacji zgodności podsystemów: sterowanie - urządzenia przytorowe, energia oraz infrastruktura z przepisami krajowymi;
- autoryzacja Prezesa UTK ws. przeprowadzania oceny zgodności podsystemów: sterowanie - urządzenia przytorowe, energia oraz infrastruktura;
- status jednostki notyfikowanej o nr NB 3034 (Notyfikacja Komisji Europejskiej) w zakresie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej uprawniający do prowadzenia weryfikacji WE zgodności podsystemów: sterowanie - urządzenia przytorowe, energia oraz infrastruktura z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI). - Laboratorium Urządzeń i Systemów Sterowania Transportu Szynowego (UiSSTS) – prowadzące działalność badawczą w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) na potrzeby uzyskiwania dopuszczeń do eksploatacji jednostki certyfikującej jak i dla klientów zewnętrznych. Działalność Laboratorium UiSSTS prowadzona jest zgodnie z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17025. Działalność Laboratorium UiSSTS prowadzona jest z wieloletnią tradycją i doświadczeniem sięgającym ponad 50 lat. O poziomie i zakresie wykonywanych usług świadczy akredytacja laboratorium wydana przez Polskie Centrum Akredytacyjne o numerze AB 516.
- Jednostka badawcza SMS-PW-17 - Signal Cert jako jednostka badawcza upoważniona jest do wykonywania badań w ramach procedury dopuszczenia do stosowania na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Taka jednostka posiada kompetencje do przeprowadzania badań i oceny czy dany element spełnia wymagania i może być dopuszczony do stosowania na liniach kolejowych PKP PLK. Wymagania te zawarte są w instrukcjach oraz wytycznych Głównego Zarządcy Infrastruktury w Polsce, czyli PKP PLK S.A. Signal Cert Sp. z o.o. przeprowadza badania oraz dopuszczenia do stosowania na podstawie wymagań z następujących instrukcji (wytycznych) kolejowych:
- Ie-100a Warunki bezpiecznej instalacji i eksploatacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Ie-102 Wymagania techniczne dla wskaźników i tablic sygnałowych
- Ie-103 Warunki Techniczne Odbioru Żarówki sygnałowe kolejowe (niestety nie mamy możliwości sprawdzenia odporności na wibracje) – Badania wykonywane przez niezależną akredytowaną jednostkę badawczą okresowo co 4 lata.
- Ie-104 Wytyczne w zakresie zobrazowania, wprowadzania poleceń oraz rejestracji zdarzeń dla komputerowych stanowisk obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
- Ie-105 Wymagania techniczno-eksploatacyjne dla radiotelefonu stacjonarnego/przewoźnego dla sieci radiotelefonicznych z selektywnym wywołaniem grupowym.
- Ie-110 Warunki techniczne odbioru transformatorów i dławików wyrównawczych typu REJ i ich odpowiedników – badania pełne wykonuje się w odstępach czasu nie większych niż 5 lat.
- Ie-111 Wymagania na systemy telewizji przemysłowej stosowane na przejazdach kolejowo – drogowych kategorii B.
- Ie-112 Wymagania na system łączności zapowiadawczej z wykorzystaniem sieci GSM.
- Ie-113 Wymagania na system wymiany informacji pomiędzy pracownikami posterunków. ruchu biorącymi udział w obsłudze przejazdu kolejowo – drogowego i pracownikiem obsługi przejazdu kolejowo – drogowego.
- Ie-114 Wymagania dla napędów zwrotnicowych stosowanych na sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Ie-115 Wymagania w zakresie dopuszczalnych poziomów i parametrów zakłóceń dla urządzeń kontroli niezajętości stosowanych na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Ie-117 Wymagania techniczne dla sygnalizatorów na liniach kolejowych oraz ich konstrukcji wsporczych.
- Ie-118 Wymagania na systemy telewizji użytkowej stosowane na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii A, F i przejściach, obsługiwanych z odległości oraz innych posterunkach związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego.
- Ie-119 Wymagania na systemy zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowo – drogowych i przejściach.
- Ie-120 Wymagania techniczne dla zapewnienia ochrony przed przepięciami i od wyładowań atmosferycznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, łączności i dSAT.
- Ie-121 Wytyczne obsługi technicznej przekaźników stosowanych w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym.
- Ie-122 Wymagania na budowę i integrację z siecią teletransmisyjną PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sieci transmisji danych systemów CSDIP, SMW, SPA.
- Ie-123 Wymagania dla układów nieżarowego źródła światła latarń sygnałowych sygnalizatorów kolejowych.
- Ie-160 Wytyczne techniczno-eksploatacyjne na system sterowania hamulców torowych.
- Ie-166 Wymagania na rejestrator zdarzeń techniczno - ruchowych dla systemu i podsystemów automatycznego sterowania rozrządzaniem na górkach rozrządowych.
- Ie-167 Wymagania funkcjonalne na układ sterująco kontrolny tarczy rozrządowej.
- Ie-170 Wytyczne w zakresie sposobu prezentacji stanu urządzeń automatycznego sterowania rozrządzaniem na monitorach ekranowych stanowiska operatorskiego.
Misją jednostki certyfikującej w obszarze certyfikacji urządzeń i podsystemów oraz laboratorium w obszarze badań laboratoryjnych jest bezstronne i rzetelne podejmowanie działań w oparciu o niezależność i profesjonalny poziom usług.