Certyfikacja urządzeń

Jednostka Certyfikująca Signal Cert działająca w ramach Signal Cert Sp. z o.o. po uzyskaniu akredytacji PCA podlegała zatwierdzeniu ze strony Prezesa UTK w celu uzyskania statusu jednostki organizacyjnej uprawnionej do wykonywania oceny i badań technicznych koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji „typu”, poprzez wydawanie certyfikatów zgodności „typu” i certyfikatów zgodności „z typem” dla urządzeń sterowania ruchem kolejowym obejmujących podsystemy strukturalne „sterowanie” oraz "energia" zgodnie z zapisami ustawy o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 r. z późn. zm.

Działania Jednostki Certyfikujacaj Signal Cert prowadzone są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych oraz wytycznymi PCA zawartymi w dokumencie DAC-22.

Jednostka Certyfikująca Signal Cert prowadzi certyfikację następujących urządzeń (zgodnie z rozp. MIiR z dnia 13 maja 2014 r.):

    • stacyjne urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
    • urządzenia sterowania rozrządem, w tym hamulec torowy,
    • urządzenia blokady liniowej,
    • systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych,
    • urządzenia do wykrywania stanów awaryjnych pojazdów kolejowych podczas biegu pociągu oraz nieprawidłowości załadunku wagonów;
    • urządzenia kontroli niezajętości torów i rozjazdów,
    • urządzenia do przestawiania lub kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu kolejowego,
    • sygnalizatory kolejowe,
    • urządzenia łączności przewodowej i bezprzewodowej, w tym zapowiadawczej, strażnicowej i stacyjno-ruchowej, z wyjątkiem urządzeń cyfrowego systemu łączności radiowej (GSM-R);
    • urządzenia łączności bezprzewodowej, w tym pociągowej, manewrowej, drogowej i utrzymania, z wyjątkiem urządzeń cyfrowego systemu łączności radiowej (GSM-R);
    • rejestratory rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego;
    • urządzenia oddziaływania tor-pojazd,
    • urządzenia kontroli prowadzenia pociągu / systemy automatycznego prowadzenia pociągu,
    • systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego,
    • systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym,
    • dławik torowy,
    • linki dławikowe,
    • wyłącznik szybki,
    • sieć jezdna,
    • system sieci powrotnej.

Certyfikacja ww. wyrobów prowadzona jest w oparciu o Listę specyfikacji technicznych i dokumentów normatywnych, która jest załącznikiem do zakresu akredytacji AC194.