Certyfikacja urządzeń
Jednostka Certyfikująca Signal Cert działająca w ramach Signal Cert Sp. z o.o. po uzyskaniu akredytacji PCA podlegała zatwierdzeniu ze strony Prezesa UTK w celu uzyskania statusu jednostki organizacyjnej uprawnionej do wykonywania oceny i badań technicznych koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji „typu”, poprzez wydawanie certyfikatów zgodności „typu” i certyfikatów zgodności „z typem” dla urządzeń sterowania ruchem kolejowym obejmujących podsystemy strukturalne „sterowanie” oraz "energia" zgodnie z zapisami ustawy o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 r. z późn. zm.
Działania Jednostki Certyfikujacaj Signal Cert prowadzone są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych oraz wytycznymi PCA zawartymi w dokumencie DAC-22.
Jednostka Certyfikująca Signal Cert prowadzi certyfikację następujących urządzeń (zgodnie z rozp. MIiR z dnia 13 maja 2014 r.):
-
- stacyjne urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
- urządzenia sterowania rozrządem, w tym hamulec torowy,
- urządzenia blokady liniowej,
- systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych,
- urządzenia do wykrywania stanów awaryjnych pojazdów kolejowych podczas biegu pociągu oraz nieprawidłowości załadunku wagonów;
- urządzenia kontroli niezajętości torów i rozjazdów,
- urządzenia do przestawiania lub kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu kolejowego,
- sygnalizatory kolejowe,
- urządzenia łączności przewodowej i bezprzewodowej, w tym zapowiadawczej, strażnicowej i stacyjno-ruchowej, z wyjątkiem urządzeń cyfrowego systemu łączności radiowej (GSM-R);
- urządzenia łączności bezprzewodowej, w tym pociągowej, manewrowej, drogowej i utrzymania, z wyjątkiem urządzeń cyfrowego systemu łączności radiowej (GSM-R);
- rejestratory rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego;
- urządzenia oddziaływania tor-pojazd,
- urządzenia kontroli prowadzenia pociągu / systemy automatycznego prowadzenia pociągu,
- systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego,
- systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym,
- dławik torowy,
- linki dławikowe,
- wyłącznik szybki,
- sieć jezdna,
- system sieci powrotnej.
Certyfikacja ww. wyrobów prowadzona jest w oparciu o Listę specyfikacji technicznych i dokumentów normatywnych wer. 2.04 (obowiązująca od 17.09.2025 r.), która jest załącznikiem do zakresu akredytacji AC194.
Archiwalne wersje List specyfikacji technicznych i dokumentów normatywnych:
- obowiązująca od 23.12.2021 r. do 2.11.2022 r. - wer. 2.00
- obowiązująca od 3.11.2022 r. do 15.02.2024 r. - wer. 2.01
- obowiązująca od 16.02.2024 r. do 16.05.2024 r. - wer. 2.02
- obowiązująca od 17.05.2024 r. do 16.09.2025 r. - wer. 2.03