Testy funkcjonalne i bezpieczeństwa

Laboratorium wykonuje badania funkcjonalne i bezpieczeństwa następujących systemów sterowania ruchem kolejowym:

  • Systemy stacyjne przeznaczone do prowadzenia ruchu pociągów i sterowania ruchem manewrowym na posterunkach nastawczych;
  • Systemy blokady liniowej przeznaczone do regulacji następstwa pociągów oraz ustalenia kierunku ruchu na szlaku;
  • Systemy zdalnego sterowania i kierowania ruchem przeznaczone do nastawiania z odległości urządzeń srk zainstalowanych na posterunkach ruchu i kierowania ruchem;
  • Systemy kontroli prowadzenia pociągów przeznaczone do kontroli czujności maszynisty, kontroli prędkości jazdy pociągu i sterowania hamowaniem (część urządzeń tych systemów zainstalowana jest na pokładzie lokomotywy, a część zainstalowana jest przy torze);
  • Systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych przeznaczonych do ostrzegania użytkownika drogi o zbliżaniu się pojazdów szynowych;
  • Systemy stwierdzania niezajętości torów i rozjazdów przez tabor kolejowy oraz przekazywania personelowi obsługi urządzeń srk informacji w tym zakresie; oraz systemy zasilania urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Badania są przeprowadzane wg akredytowanej procedury LB-2.01.

Podczas badań sprawdzane są następujące parametry:

  • Parametry funkcjonalne (wg PN-EN 501129:2007 aneks B2.3);
  • Parametry bezpieczeństwa funkcjonowania (wg PN-EN 501129:2007 aneks B3 i B4);
  • Integralność oprogramowania i sprzętu (wg PN-EN 501128:2011 aneks A, tab. A6 poz. 1 i 2);
  • Reakcja systemu na uszkodzenia podczas wykonywania funkcji lub czuwania (wg PN-EN 501129:2007 aneks E, tab. E5 poz. 6-9);
  • Reakcja systemu na błędy systematyczne podczas wykonywania określonej funkcji lub czuwania (wg PN-EN 501129:2007 aneks E, tab. E5 poz. 1);

Laboratorium przeprowadza również testy kwalifikacyjne ww. systemów wg akredytowanej procedury LB-2.08, podczas których wyznacza parametry kwalifikacyjne bezpieczeństwa funkcjonowania w warunkach eksploatacji (wg PN-EN 501129:2007 aneks B6) z wyznaczaniem:

  • średniego czasu działania między uszkodzeniami,
  • średniego czasu do utrzymania,
  • oczekiwanego czasu do naprawy,
  • dostępności.
  • Badania elektryczne i kompatybilności elektromagnetycznej EMC

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22