Laboratorium wykonuje akredytowane badania funkcjonalne i bezpieczeństwa następujących systemów sterowania ruchem kolejowym:
- Systemy stacyjne przeznaczone do prowadzenia ruchu pociągów i sterowania ruchem manewrowym na posterunkach nastawczych;
- Systemy blokady liniowej przeznaczone do regulacji następstwa pociągów oraz ustalenia kierunku ruchu na szlaku;
- Systemy zdalnego sterowania i kierowania ruchem przeznaczone do nastawiania z odległości urządzeń srk zainstalowanych na posterunkach ruchu i kierowania ruchem;
- Systemy kontroli prowadzenia pociągów przeznaczone do kontroli czujności maszynisty, kontroli prędkości jazdy pociągu i sterowania hamowaniem (część urządzeń tych systemów zainstalowana jest na pokładzie lokomotywy, a część zainstalowana jest przy torze);
- Systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych przeznaczonych do ostrzegania użytkownika drogi o zbliżaniu się pojazdów szynowych;
- Systemy stwierdzania niezajętości torów i rozjazdów przez tabor kolejowy oraz przekazywania personelowi obsługi urządzeń srk informacji w tym zakresie; oraz systemy zasilania urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Badania są przeprowadzane wg procedury badawczej LB-2.01.
Podczas badań sprawdzane są następujące parametry:
- Parametry funkcjonalne (wg PN-EN 50129:2007 aneks B2.3);
- Parametry bezpieczeństwa funkcjonowania (wg PN-EN 50129:2007 aneks B3 i B4);
- Integralność oprogramowania i sprzętu (wg PN-EN 50128:2011 aneks A, tab. A6 poz. 1 i 2);
- Reakcja systemu na uszkodzenia podczas wykonywania funkcji lub czuwania (wg PN-EN 50129:2007 aneks E, tab. E5 poz. 6-9);
- Reakcja systemu na błędy systematyczne podczas wykonywania określonej funkcji lub czuwania (wg PN-EN 50129:2007 aneks E, tab. E5 poz. 1);
Laboratorium przeprowadza również akredytowane testy kwalifikacyjne ww. systemów wg procedury badawczej LB-2.03, podczas których wyznacza parametry kwalifikacyjne bezpieczeństwa funkcjonowania w warunkach eksploatacji (wg PN-EN 50129:2007 aneks B6) z wyznaczaniem:
- średniego czasu działania między uszkodzeniami,
- średniego czasu do utrzymania,
- oczekiwanego czasu do naprawy,
- dostępności.