• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Signal Cert Sp. z o.o. zajmuje się certyfikacją i badaniem urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W ramach tych działalności zostały powołane:

  • Jednostka Certyfikująca Signal Cert – prowadząca działalność zgodnie z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17065. Jednostka posiada liczne uprawnienia nadane przez Polskie Centrum Akredytacji (PCA), Urząd Transportu Kolejowego (UTK) oraz Komisję Europejską tj.:

    - akredytacja PCA o numerze AC 194 obejmująca swoim zakresem przeprowadzanie niezależnych ocen bezpieczeństwa (ISA) i prowadzenie certyfikacji typu i z typem urządzeń wchodzących w skład podsystemu sterowanie, a także weryfikację WE podsystemu sterowanie - urządzenia przytorowe;

    - status jednostki organizacyjnej nadany przez Prezesa UTK uprawniający do wykonywania badań technicznych koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, stwierdzania zgodności z typem oraz wydawania certyfikatów zgodności typu i certyfikatów zgodności z typem w zakresie urządzeń wchodzących w skład podsystemu sterowanie;

    - status jednostki wyznaczonej w zakresie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej, nadany przez Prezesa UTK, uprawniający do prowadzenia weryfikacji zgodności podsystemu sterowanie - urządzenia przytorowe z przepisami krajowymi;

    - autoryzacja Prezesa UTK ws. przeprowadzania oceny zgodności podsystemu strukturalnego „Sterowanie – urządzenia przytorowe”;

    - status jednostki notyfikowanej o nr NB 3034 (Notyfikacja Komisji Europejskiej) w zakresie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej uprawniający do prowadzenia weryfikacji WE zgodności podsystemu sterowanie - urządzenia przytorowe z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).

  • Laboratorium Urządzeń i Systemów Sterowania Transportu Szynowego (UiSSTS) – prowadzące działalność badawczą w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) na potrzeby uzyskiwania dopuszczeń do eksploatacji jednostki certyfikującej jak i dla klientów zewnętrznych. Działalność Laboratorium UiSSTS prowadzona jest zgodnie z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17025.

 

Certyfikacja Z TYPEM na podstawie badań technicznych niezbędnych do stwierdzenia zgodności z typem

(zobacz również certyfikacja typu)

(zobacz również certyfikacja z typem w oparciu o moduły oceny zgodności)

W tym wariancie certyfikacja „z typem” dotyczy: podmiotu zamawiającego, wykonawcy modernizacji, importera, inwestora, dysponenta, zarządcy, użytkownika bocznicy albo przewoźnika kolejowego, który zamierza wystawić deklarację zgodności z typem dla urządzeń, które zamierza wprowadzić do eksploatacji zgodnie z art. 22f ust 8. pkt 2 ustawy o transporcie kolejowym.

Jednostka Certyfikująca Signal Cert przeprowadza certyfikację urządzeń zgodnie z programem certyfikacji JCPR-02 Program certyfikacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym dla oceny zgodności z typem na podstawie badań technicznych niezbędnych do stwierdzenia zgodności z typem, w ramach którego podejmowane są następujące kroki:

Zobacz schemat certyfikacji

Krok 1 - badania w laboratorium

Jednostka Certyfikująca Signal Cert jako jednostka organizacyjna uprawniona przez prezesa UTK do wykonywania badań technicznych koniecznych do wystawienia deklaracji zgodności „z typem” przez podmiot ubiegający się o certyfikację, przeprowadza badania techniczne pozwalające na stwierdzenie zgodności urządzenia „z typem” w oparciu o właściwe procedury badawcze i dokumenty normalizacyjne – stanowią one podstawę do dokonania oceny zgodności wyrobu z wymaganiami.

Krok 2 - ocena urządzenia

Po przeprowadzeniu badań technicznych oraz na podstawie dokumentacji dołączonej do wniosku, Jednostka Certyfikująca Signal Cert przeprowadza ocenę zgodności wyrobu z wymaganiami zawartymi w powołanym programie certyfikacji.

Jeżeli dany typ urządzenia spełnia wymagania przypisane mu we właściwych specyfikacjach technicznych i dokumentach normatywnych urządzenie uzsykuje certyfikat zgodności z typem na podstawie którego podmiot zamawiający, wykonawca modernizacji, importer, inwestor, dysponent, zarządca, użytkownik bocznicy albo przewoźnik kolejowy wystawia deklarację zgodności z typem.

 

Certyfikacja Z TYPEM z zastosowaniem wybranych modułów oceny zgodności określanych w decyzji PEiR nr 768/2008/WE

 (zobacz również certyfikacja typu)

 (zobacz również certyfikacja z typem na podstawie badań technicznych)

W tym wariancie certyfikacja „z typem” dotyczy: producenta albo jego upoważnionego przedstawiciela, który zamierza wystawić deklarację zgodności z typem dla urządzeń, którego typ uzyskał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu zgodnie z art. 22f ust 8. pkt 1 ustawy o transporcie kolejowym.

Jednostka Certyfikująca Signal Cert przeprowadza certyfikację urządzeń zgodnie z programem certyfikacji JCPR-03 Program certyfikacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym dla oceny zgodności z typem w oparciu o moduły oceny zgodności, w ramach którego podejmowane są następujące kroki:

Zobacz schemat certyfikacji

Krok 1 - wybór modułu oceny zgodności, badania w laboratorium

Jednostka Certyfikująca Signal Cert jako jednostka organizacyjna zatwierdzona przez prezesa UTK do wykonywania badań technicznych wykonuje na wniosek producenta weryfikację zgodności „z typem” poprzez przeprowadzenie badań technicznych potwierdzających zgodność każdego egzemplarza urządzenia „z typem” w oparciu o właściwe procedury badawcze i dokumenty normalizacyjne.

Jednostka Signal Cert prowadzi certyfikację w oparciu o następujące moduły oceny zgodności (wg decyzji PEiR nr 768/2008/WE):

  • Zgodność z typem w oparciu o wewnętrzną kontrolę produkcji oraz badanie produktów pod nadzorem – moduł C1,
  • Zgodność z typem w oparciu o wewnętrzną kontrolę produkcji oraz badanie produktów pod nadzorem w przypadkowych odstępach czasów – moduł C2,
  • Zgodność z typem w oparciu o weryfikację produktu – moduł F.

Producent na podstawie informacji o produkowanych urządzeniach określa we wniosku moduł oceny zgodności, zgodnie z którym nasza jednostka jako jednostka organizacyjna przeprowadza proces certyfikacji

Ocena zgodności wg modułu C1 wiąże się z wykonaniem jednego lub więcej badań jednego lub więcej szczegółowych aspektów tego urządzenia.

Ocena zgodności wg modułu C2 wiąże się z przeprowadzeniem badań w odniesieniu do pobranej próby gotowych wyrobów.

Ocena zgodności wg modułu F wymaga poddaniu badaniom każdego produktu lub próby wybranej losowo spośród partii wyrobów na zgodność z wymaganiami określonymi właściwym programem certyfikacji.

W celu przeprowadzenia działań związanych ze statystyczną oceną próbę wyrobu do badań pobiera Jednostka Certyfikująca Signal Cert zgodnie z wymaganiami normy PN-EN 17025.

Krok 2 - ocena urządzenia

Po przeprowadzeniu badań technicznych oraz na podstawie dokumentacji dołączonej do wniosku, Jednostka Certyfikująca Signal Cert przeprowadza ocenę zgodności wyrobu z wymaganiami zawartymi w powołanym programie certyfikacji.

Jeżeli dany typ urządzenia spełnia wymagania przypisane mu we właściwych specyfikacjach technicznych i dokumentach normatywnych urządzenie uzsykuje certyfikat zgodności z typem na podstawie którego podmiot zamawiający, wykonawca modernizacji, importer, inwestor, dysponent, zarządca, użytkownik bocznicy albo przewoźnik kolejowy wystawia deklarację zgodności z typem.

Jeżeli dany typ urządzenia spełnia wymagania przypisane mu we właściwych specyfikacjach technicznych i dokumentach normatywnych urządzenie decyzją naszej jednostki uzyskuje pozytywny wynik certyfikacji.

Uzyskanie takiej decyzji skutkuje:

  • wystawieniem przez naszą jednostkę certyfikatu zgodności z typem w przypadku zastosowania modułu oceny zgodności F,
  • natomiast dla modułów C1 i C2 jednostka wydaje decyzję certyfikacyjną dotyczącą utrzymania, ograniczenia, zawieszenia lub cofnięcia udzielonej certyfikacji.

Uzyskane przez producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela dokumenty certyfikacyjne stanowią podstawę do wystawienia deklaracji zgodności z typem.

 

Certyfikacja TYPU

(zobacz również certyfikacja z typem na podstawie badań technicznych)

(zobacz również certyfikacja z typem w oparciu o moduły oceny zgodności)

Certyfikacji typu dotyczy producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela urządzeń stosowanych do sterowania ruchem kolejowym, który chce uzyskać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu dla pierwszego ich egzemplarza zgodnie z art. 22f ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym.

Przed uzyskaniem świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu, typy urządzeń podlegają badaniom technicznym zgodnie z rozporządzeniem 720.

Badania techniczne przeprowadza jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 22g ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym.

Jednostka Certyfikująca Signal Cert przeprowadza certyfikację urządzeń zgodnie z programem certyfikacji JCPR-01 Program certyfikacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym dla oceny zgodności typu, w ramach którego podejmowane są następujące kroki:

Zobacz schemat certyfikacji

 

Krok 1 - badania w laboratorium

Jednostka Certyfikująca Signal Cert jako jednostka organizacyjna uprawniona do wykonywania badań technicznych koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, przeprowadza badania techniczne odpowiednie do typu urządzenia w oparciu o właściwe procedury badawcze i dokumenty normalizacyjne.

Po przeprowadzeniu badań technicznych oraz na podstawie dołączonej dokumentacji urządzenia z wyłączeniem badań, które należy przeprowadzić podczas prób eksploatacyjnych, nasza jednostka przeprowadza ocenę zgodności wyrobu z wymaganiami zawartymi w powołanym programie certyfikacji.

W ramach zakończenia etapu oceny zgodności uprawniony pracownik Jednostki Certyfikującej Signal Cert sporządza opinię techniczną obejmującą ocenę zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych dla danego typu specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych.

Jeżeli dany typ urządzenia spełnia wymagania przypisane mu we właściwych specyfikacjach technicznych i dokumentach normatywnych urządzenie uzsykuje certyfikat zgodności typu i wydawane są dla niego pozostałe dokumenty certyfikacyjne.

Wydany certyfikat zgodności typu może mieć określony czas ważności oraz zawierać dodatkowe warunki, które powinny być spełnione podczas prób eksploatacyjnych.

Po wydaniu przez UTK, świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu na czas określony, podmiot dla którego wydano świadectwo, przeprowadza próby eksploatacyjne.

Krok 2 - badania w terenie (próby eksploatacyjne)

Próby przeprowadzane są w warunkach identycznych lub zbliżonych do warunków normalnej pracy podczas eksploatacji, po zawarciu porozumienia w sprawie wykonani prób eksploatacyjnych podmiotów zaangażowanych w proces certyfikacji wyrobu.

Próby eksploatacyjne przeprowadzone są zgodnie z programem prób eksploatacyjnych opracowanym przez naszą jednostkę. Przed rozpoczęciem prób nasza jednostka ocenia zgodność zgłoszonych do prób egzemplarzy oraz sprawdza prawidłowość montażu, a także nadzoruje wykonanie badań funkcjonalnych.

Podczas trwania prób eksploatacyjnych jednostka organizacyjna dokonuje okresowych sprawdzeń  (określonych w programie prób eksploatacyjnych).

Po przeprowadzeniu prób eksploatacyjnych użytkownik, który eksploatował urządzenie podczas ich trwania, sporządza opinię eksploatacyjną oceniającą podstawowe parametry typu, zaobserwowane cechy eksploatacyjne oraz ocenę przydatności do stosowania badanego typu urządzenia.

Na tej podstawie po zakończeniu prób nasza jednostka sporządza opinię techniczną obejmującą całość procesu dopuszczenia do eksploatacji. Następnie zgodnie z procesem certyfikacji dokonywana jest ocena zgodności, przegląd oraz wydanie decyzji.

Uzyskanie pozytywnej decyzji skutkuje wystawieniem przez Jednostkę Certyfikującą Signal Cert certyfikatu zgodności typu, koniecznego do wydania przez UTK świadectwa dopuszczenia do eksploatacji na czas nieokreślony.